مجارستان یکی از پیشرفته ترین کشورهای مرکزی اروپا به شمار می رود که هر روزه در حال توسعه است اقتصاد به طور مداوم در حال رشد است و یکی از سریع ترین رشد اقتصادی در اروپا محسوب می شود. فرصت های تجاری در صنایع مختلف، از جمله بخش مالی، رسانه، فناوری، مد و گردشگری در شهر های بزرگ این کشور مثل بوداپست فراوان است اما مانند هر کشور دیگری زندگی در مجارستان و مهاجرت به این کشور مزایا و معایب خود را دارد که در این مقاله به چند مورد از آن ها شامل تحصیل،هزینه ها،زبان و حقوق میپردازیم.

مجارستان

مجارستان یکی از قدیمی ترین کشور های اروپا با ریشه های مسیحی است که قرن ها به عنوان سدی در برابر گسترش ترکیه عثمانی در اروپا عمل کرده است. مجارستان ، یکی از کشورهای عضو شوروی سابق ، اولین انتخابات چند حزبی خود را در 1990 برگزار کرد. امروزه حکومت این کشور یک دموکراسی پارلمانی است و پایتخت آن بوداپست است.

اگرچه مجارستان از نظر اقتصادی مشابه بسیاری از کشورهای اروپایی از رونق نسبی برخوردار است، از نظر زبانی از همتایان اروپایی خود جدا شده است. نزدیک به 10 میلیون از شهروندان مجارستانی یعنی بیشتر جمعیت به زبان مجاری یا ماگیار صحبت می کنند. این زبان نیز مانند زبان های فنلاندی و استونی یکی از معدود زبانهای غیر هندواروپایی در اروپا به شمار می رود.

دست های با پرچم مجارستان

کشوری با فرهنگ های متنوع که این از ابعاد جغرافیایی گسترده و تاریخ پرفراز و نشیبش سرچشمه می گیرد، البته که بیشتر هویت فرهنگی مجارستان با بوداپست گره خورده است ، که دومین پایتخت امپراتوری اتریش-مجارستان در زمان سلطنت پادشاهی از 1867 تا 1918 بود. این شهر توسط رودخانه دانوب به دو بخش تقسیم شده بود و زمانی به خاطر عظمت معماری آن "ملکه ی دانوب" نامیده می شد.

علاوه بر حوزه فرهنگ و تاریخ غنی در بخش های موسیقی، ادبیات،ورزش، تکنولوژی و هنر نیز شناخته شده است، بسیاری از موسیقیدانان و هنرمندان مجارستانی، از جمله آهنگساز بلا بارتوک و نقاشان آوانگارد تیوادار تسونتوری-کوشکتا و لازلو موهولی-نگی در ابتدای قرن بیستم به شهرت رسیدند.

جالب است بدانید مجارستان یکی از بیشترین تعداد جایزه های نوبل جهان را به خود اختصاص داده است اگرچه بسیاری از برندگان به دلیل کمبود بودجه در خارج از کشور مجارستان و در کشورهایی مثل آمریکا و آلمان مشغول به کار بوده اند. لازم به ذکر است که مجارستان عضو چندین سازمان بین المللی از جمله ناتو ، اتحادیه اروپا ، سازمان ملل متحد و سازمان امنیت و همکاری در اروپا است.

مزایای زندگی در مجارستان

مجارستان با تغییراتی که در دهه ها ی اخیر در خود داشته است استراتژی سیاسی و اقتصادی خود را تغییر داده است و هر روزه در حال پیشرفت و حالا به دلیل مناظر شگفت انگیز و دیدنی و امنیت و بسیاری موارد دیگر به کشوری تبدیل شده است که زندگی در آن مزایای زیادی دارد ما چند مورد را در ادامه بررسی می کنیم.

حمل و نقل در مجارستان

نحوه رفت و آمد مردم در مجارستان در سال های اخیر توسعه یافته و پیشرفت کرده است و سرمایه گذاری خوبی در زیرساخت ها و شبکه های حمل و نقل شهری انجام می شود. تعداد افرادی که مالک خودرو هستند زیاد است، اما برای افرادی که در شهرهای بزرگ مجارستان زندگی و کار می کنند، سیستم حمل و نقل عمومی شهری به خوبی توسعه یافته و ارزان است.

خدمات اتوبوس شهری، مترو و حتی قایق در شهرهای بزرگ مانند بوداپست در دسترس است. اگر کمی دورتر زندگی می کنید ، انتظار داشته باشید که حمل و نقل روستایی در مواقعی دشوار باشد. بسیاری از مجارستان در مقایسه با مناطق شهری روستایی و نسبتاً توسعه نیافته است و گاهی اوقات دسترسی به وسایل نقلیه عمومی دشوار است.

به طور کلی جاده ها خوب است و اکثر روستاها و شهرها را به هم متصل می کند. بوداپست تنها شهر مجارستان است که از مترو استفاده می کند که ارزان ، قابل اعتماد و ایمن است. علاوه بر این ، سیستم های تراموا هنوز محبوب هستند و مکررا اشتفاده می شوند که این موضوع رفت و آمد را بسیار آسان تر می کند که یکی از مزایای زندگی در مجارستان به شمار می رود.

تحصیل سطح بالا در مجارستان

یکی از بهترین ویژگی های سیستم آموزشی مجارستان، ارتباط پایدار خوب دانشگاه های مجارستان و سیستم آموزشی با کشورهای همسایه اروپایی است. توسعه سیستم آموزشی و عضویت در اتحادیه اروپا در دهه های اخیر، این زیرساخت را به وجود آورده است و این امکان را برای افراد فراهم آورده که اکثر دانشجویان در این کشور در حال حاضر به دانشگاه های فوق العاده در سراسر اروپا و جهان دسترسی بی حد و حصر داشته باشندکه از مزایای زندگی در مجارستان به حساب می آید.

مردی مقابل ساختمان در بوداپست

در این سیستم تأکید زیادی بر آموزش دوره ی پیش دبستانی و دبستان می شود (کودکان از سن 6 سالگی دبستان را شروع می کنند) و این پیشرفت و گستره ی  آموزشی تا مراحل بالاتر مثل دبیرستان و هنرستان نیز طی می شود. برای تحصیلات عالی یعنی مقطع کارشناسی، ارشد و بالاتر آموزش و تدریس درکالج ها و دانشگاه ها انجام می شود. لازم به ذکر است که قبل از اینکه دانش آموزان بتوانند مدرک خود را دریافت کنند ، باید زبان مورد علاقه و دلخواه خود را انتخاب کنند و امتحان سطح متوسط آن زبان را با موفقیت پشت سر بگذارند.

معمولاً، این زبان آلمانی یا انگلیسی است و به همین دلیل است که هر دوی این زبان ها در مجارستان به طور گسترده صحبت شود که این مورد مزیت بسیار مهمی برای این کشور است با این وجود، برای تحصیل در مدارس دولتی دانستن زبان مجاری لازم است و چنانچه فردی به این دلیل یا دلایل دیگر یا ترجیح دهد فرزند خود را به یک مدرسه بین المللی بفرستد، چنین موسساتی در بوداپست وجود دارد و خانواده ها می توانند از آن استفاده کنند.

 هزینه های اقامت و شهریه ی دانشگاه ها در اینجا نسبت به بقیه اروپا کمتر است و این مزیت مجارستان را به کشوری جذاب برای دانشجویان سایر کشورهای اروپایی تبدیل کرده است. روند پذیرش ساده است و اکثر دوره ها به زبان انگلیسی تدریس می شود.هم چنین باید در نظر داشت تحصیل در مجارستان فرصت های شغلی عالی را در سراسر اتحادیه اروپا به همراه می آورد و تضمین شغلی مزیت بزرگ تحصیل در این کشور است.

بیمه و خدمات درمانی مجارستان

در این کشور سیستم خدمات درمانی گسترده با بودجه مالی وجود دارد و مردم به طور معمول تحت پوشش بیمه درمانی قرار گیرند و به آنها خدمات درمانی رایگان ارایه می شودالبته توجه داشته باشید که این امر لزوماً در مورد کسانی که به این کشور مهاجرت می کنند صادق نیست.

وضعیت سلامت عمومی جمعیت مجارستان را می توان به سرعت در حال بهبود توصیف کرد چرا که برای کودکان، دانشجویان و  سالمندان بازنشسته، خدمات درمانی توسط دولت ارائه می شود و این رویکرد باعث پیشرفت سلامت مجارستان شده است. از نظر بیمارستان ها و وضعیت مراقبت های اورژانسی، شبکه ای گسترده و  سریع توسعه یافته است.

هم چنین در سال های اخیر اضافه کردن امکان مراقبت های اورژانسی از طریق هلی کوپتر، مناطق دورافتاده کشور را نیز قادر ساخته است که به امکانات بهتر و تجهیزات پیشرفته تر دسترسی داشته باشند که از مزایای زندگی در مجارستان به شمار می رود.

هزینه کم زندگی در مجارستان

یکی از بهترین مزایای زندگی در مجارستان پایین بودن هزینه های زندگی در این کشور نسبت به دیگر کشور های اروپا است برای مثال بوداپست به دلیل هزینه های پایین زندگی مجارستان ، یکی از ارزان ترین شهرهای اروپایی برای زندگی است. 

معایب زندگی در مجارستان

حال که از مزایای زندگی در مجارستان سخن گفتیم وقت آن است که معایب زندگی در مجارستان را نیر مورد بررسی قرار دهیم. زندگی در این کشور اگرچه خوبی های بسیاری دارد اما نباید از معایب آن چشم پوشید چرا که زندگی در مجارستان نیز مانند زندگی در تمامی کشور ها نکات خوب و بد دارد.

تفاوت زبان اصلی این کشور با دیگر کشور های اروپا

یادگیری زبان مجارستانی دشوار است و اکثر تابلوهای راهنمای شهر به زبان مجاری چاپ می شوند. اگرچه کاربرد زبان انگلیسی در کشور بسیار زیاد است و همانطور که پیش از این گفته شد افراد بسیاری در شهر های بزرگ مثل بوداپست به انگلیسی صحبت می کنند ، اما ارتباط برقرار کردن و صحبت به انگلیسی در سایر نقاط کشور  ممکن است دشوار باشد.

هزینه نسبتاً بالا موسسات خصوصی مجارستان

اگرچه تحصیلات در مدارس دولتی در شهری مثل بوداپست رایگان و از کیفیت بالایی برخوردار است اما همانطور که در بالا ذکر شد اگر به هر دلیلی از جمله آموزش به زبان انگلیسی افراد قصد شرکت و ثبت نام در مدارس خصوصی یا بین المللی را داشته باشد باید خود را برای پرداخت هزینه های گزاف این مدارس نیز آماده کنند که از معایب زندگی در مجارستان به شمار می رود.

حقوق پایین در مجارستان

کیف پول دست مرد

در قسمت مزایای زندگی در این کشور هزینه های پایین زندگی در این کشور را عنوان کردیم اما از طرف دیگر باید در نظر داشت که میزان حقوق در کشور مجارستان اغلب پایین است. بنابراین اگرچه زندگی در مجارستان با هزینه های کم امکان پذیر است، افرادی که به اینجا مهاجرت میکنند و  که به درآمدهای بالاتر عادت کرده اند باید از در خرج کردن و پرداخت هزینه ها زندگی محتاط عمل کنند.

حال که معایب و مزایای زندگی در مجارستان آشنا شدید، چنانچه مایل به مهاجرت به این کشور و تحصیل در مجارستان هستید همکاران ما در سایت لتسگویونی شما را راهنمایی می کنند تا اطلاعات مورد نیاز خود را در این راه پیدا کنید.